Rahapelaamiseen Liittyvä Lainsäädäntö Eri Maissa
Suomessa suunnitellaan arpajaislain uudistusta, jonka tavoitteena on vapauttaa osa rahapeleistä kilpailulle lisenssijärjestelmän kautta. Tämä on nostanut myös eri maiden rahapelaamiseen liittyvän lainsäädännön tiiviiseen julkiseen keskusteluun, kun työryhmät ovat pohtineet vaihtoehtoja lainsäädännön uudistamisen suhteen.
Pohjoismaat ovat luottaneet perinteisesti monopolimalliin, joka on kuitenkin tullut tiensä päähän nettipelaamisen yleistyttyä. Vastauksena siihen monessa maassa on siirrytty lisenssijärjestelmään, jolla pyritään ohjaamaan yhä suurempi osa pelaamisesta valvottujen toimijoiden piiriin.
Tutustu alla tarkemmin eri maiden rahapelaamista koskevaan lainsäädäntöön ja arpajaislain uudistukseen Suomessa.
Malta ja Viro myöntävät lisenssejä myös ulkomaisille nettikasinoille
Ensimmäisten nettikasinoiden saapuessa markkinoille ei ollut vielä lisenssejä, mikä teki turvallisten pelisivustojen erottamisen vaikeaksi. Pian alalle tuli kuitenkin säätelyä, kun eri maat perustivat lisenssijärjestelmät myös nettipelaamiseen.
Malta oli ensimmäinen Euroopan maa, jonka peliviranomainen alkoi myöntämään lisenssejä nettikasinoille. Tavoitteena oli taata pelaajien turvallisuus, ja lisenssin saamiselle asetettiin tiukat ehdot toimijan taloudellisen tilanteen, reilujen toimintatapojen ja vastuullisen pelaamiseen suhteen.
Lisenssin myöntää Maltan oma peliviranomainen Malta Gaming Authority (MGA), joka myös valvoo kaikkia sen lisenssillä toimivia kasinoita. Edelleen lisenssi on arvostettu, ja monet uudet nettikasinot hankkivat sen toiminnalleen.
Maltan lisenssissä ei ole rajoituksia, jotka estäisivät rahapelien tarjoamisen muihin Euroopan maihin. Se tekee lisenssistä suositun valinnan nettikasinoiden keskuudessa, kun samalla lisenssillä voidaan toimia laajemmin.
Myös Viro myöntää lisenssejä nettikasinoille, ja sen EMTA-lisenssi on noussut viimeisen vuosikymmenen aikana Maltan rinnalle suosiossa.
Viron rahapelaamiseen liittyvä lainsäädäntö päädyttiin uudistamaan vuonna 2010, kun maa kaipasi lisää verotuloja talouden vahvistamiseksi. Eesti Maksu- ja Tolliamet on myöntänyt lisenssejä myös ulkomaisille nettikasinoille vuodesta 2011, ja se vastaa ehdoiltaan monelta osin Maltan vastaavaa.
Koska Viro ja Malta kuuluvat Euroopan talousalueeseen (ETA), voivat suomalaiset pelaajat kotiuttaa niiden lisensseillä toimivilta nettikasinoilta voitot verovapaasti.
Tanska vapautti rahapelit kilpailulle ensimmäisenä Pohjoismaana
Tanska oli ensimmäinen Pohjoismaa, joka vapautti rahapelit kilpailulle. Lainsäädäntö muuttui vuoden 2012 alussa, jolloin suurin osa netissä järjestettävistä rahapeleistä siirtyi lisenssijärjestelmän piiriin. Ainoastaan arvontapelit jäivät edelleen monopolin alle.
Aluksi lisenssiä haki noin 40 toimijaa, mutta tällä hetkellä lisenssin saaneita toimijoita on jo noin 800. Netissä järjestettävästä vedonlyönnistä ja rahapeleistä maksetaan veroa, jonka suuruus on 28 prosenttia. Valvovana viranomaisena toimii Spillemyndigheden, joka toimii Tanskan veroministeriön alaisena.
Lisenssin saaneet toimijat saavat markkinoida toimintaansa tietyin rajoituksin. Rahapelaamista ei saa esittää markkinoinnissa esimerkiksi ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin, eikä sitä saa suunnata alaikäisille.
Ennen rahapelaamiseen liittyvän lainsäädännön uudistusta vain arviolta 39,3 prosenttia digitaalisesta pelaamisesta suuntautui järjestelmän sisälle. Nykyään lähes 90 prosenttia nettipelaamisesta suuntautuu lisenssijärjestelmän sisälle, joten uudistuksen tavoitteissa on onnistuttu hyvin.
Ruotsi siirtyi lisenssijärjestelmään 2019
Ruotsi siirtyi aiemmasta monopolimallista lisenssijärjestelmään vuonna 2019. Monopolin alle jäivät kuitenkin edelleen lottopelit ja fyysiset rahapelit eli kivijalkakasinot. Uudistus tehtiin, koska yhä suurempi osa suuntasi pelaamaan Svenska Spelin ulkopuolelle.
Lisenssin myöntää Ruotsin peliviranomainen eli Spelinspektionen. Se voidaan myöntää vain niille toimijoille, joiden katsotaan omaavan riittävästi kokemusta ja pystyvän noudattamaan lisenssin ehtoja. Lisenssiin liittyy myös teknisiä vaatimuksia, jotka lisenssiä hakevan operaattorin on täytettävä.
Ruotsissa vero lisenssin saaneille toimijoille on 18 prosenttia, minkä lisäksi lisenssin hakeminen on maksullista. Lisenssin saaneet toimijat saavat markkinoida toimintaansa, mutta markkinoinnille on asetettu rajoituksia. Lisäksi rajoitetaan esimerkiksi bonuksien tarjoamista pelaajille.
Spelinspektionen määrää ahkerasti rahallisia sanktioita lisenssin saaneille toimijoille, jos niiden katsotaan rikkovan esimerkiksi markkinointiin liittyviä rajoituksia. Tämä on koettu ongelmalliseksi, koska esimerkiksi laissa mainittua maltillista markkinointia ei ole määritetty tarkemmin.
Myös Ruotsissa uudistuksella on saavutettu haluttuja tavoitteita. Iso osa nettipelaamisesta on suuntautunut lisenssin saaneiden eli valvottujen toimijoiden piiriin.
Sekä Ruotsin että Tanskan lisenssit sallivat rahapelien tarjoamisen ainoastaan maan rajojen sisällä. Siten toimijalla on oltava toinen lisenssi muualla toimimiseen, ja monella Ruotsin markkinoilla toimivalla operaattorilla onkin lisäksi esimerkiksi Maltan tai Viron lisenssi.
Suomi siirtymästä monopolista osittain lisenssijärjestelmään
Suomessa rahapelaaminen on aiemmin nojannut monopolimalliin. Pelaamisen siirryttyä yhä enemmän nettiin, suurempi osa pelaamisesta on suuntautunut monopolin ulkopuolelle. Siksi uuteen hallitusohjelmaan kirjattiin arpajaislain uudistus, joka vapauttaisi osan netissä järjestettävästä rahapelaamisesta kilpailulle.
Uudistuksen jälkeen Veikkauksella olisi edelleen yksinoikeus lottopeleihin, peliautomaatteihin, raaputusarpoihin ja kivijalkakasinoilla järjestettävään pelaamiseen. Myös totopelit ovat jäämässä ainoastaan Veikkauksen valikoimiin, mikä oli suuri pettymys hevosalalle.
Muut netissä järjestettävät rahapelit on tarkoitus vapauttaa kilpailulle vuoden 2026 alusta. Sen myötä Veikkaus on tarkoitus jakaa kahteen osaan, joista toinen kilpailee muiden toimijoiden kanssa nettipelaajista.
Uudistuksen alkuvaiheessa suhtautuminen markkinointiin oli vielä kielteinen. Lausuntokierrokselle lähteneessä luonnoksessa markkinointi on kuitenkin sallittua tietyissä rajoissa.
Täydellinen markkinointikielto tekisi lisenssin kilpailukyvystä huonon. Pelaajia voi olla myös vaikea ohjata lisenssin saaneiden operaattoreiden sivuille, jos toimintaa ei voi markkinoida.
Vaikka arpajaislain uudistus ei ole vielä valmis, näyttää sen toteutuminen erittäin todennäköiseltä. Vasta uudistuksen jälkeen nähdään, mitkä sen vaikutukset pelaamiseen ovat.
Norja pitää kiinni monopolimallista
Pohjoismaista ainoastaan Norja pitää kiinni monopolimallista. Maassa ei ole kivijalkakasinoita, ja myös peliautomaattien määrää rajoitetaan voimakkaasti. Rahapelejä saa järjestää netissä vain luvan saaneet toimijat.
Toisin kuin muissa Pohjoismaissa, Norjassa rajoitetaan myös pelaajien vapautta valita. Nettipelaaminen ulkomaisilla kasinoilla kriminalisoitiin vuonna 2009, ja lakiin on tullut sen jälkeen tiukennuksia muun muassa pankkien toiminnan suhteen.
Arvioiden mukaan noin 75,1 prosenttia digitaalisesta pelaamisesta suuntautuu laillisen toiminnan piiriin, ja luvun odotetaan kasvavan lähivuosina. Yksinoikeusjärjestelmän tiukentaminen ei ole kuitenkaan auttanut torjumaan rahapelaamiseen liittyviä ongelmia, vaan peliongelmat ovat jopa lisääntyneet.
Eri maiden lisenssijärjestelmät eroavat toisistaan monilla tavoin, mutta suuntaus on ollut monessa maassa monopolimallista lisenssijärjestelmään. Syynä tähän on nettipelaaminen, joka on tuonut pelaajille enemmän varaa valita.
Myös pelaajat edellyttävät nykyään kasinoilta lisenssejä. Isoimmilla toimijoilla saattaakin olla useita lisenssejä eri markkinoilla toimimiseen.